Tuesday, January 5, 2010

First Time Kena Saman Ikut Prosedur...

Beberapa hari lalu aku p la pusing jap hirup udara tak segar kat Phnom Penh ni dengan motor aku...biasanya sini antara 8pagi-5ptg je polis bekerja dengan penuh semangat(cari makan dengan mangsa,malam wat minum beer duit tu)..tengah syok pusing2 aku nampak polis ngan askar ramai kat satu port tu..aku ingat ada org VIP ke apa..rupanya sudah buat RoadBlock la plak..jarang2 nak buat Roadblock kat sini..aku cubala cilok2 n lari2 tapi terkantoi jugak..kenala tahan.hampeh!!

Dialog dalam versi bahasa Tempatan(Khmer)

Polis :Chup!Chup!(stop!stop)
Aku :Ba,Ba(ok)-(aku pun stop,dan berjalan ke meja ketua operasi utk disaman)
Polis :Motor nena?(Motor yang mana)
Aku :Aku tunjuk je,xnak nanti dia tahu aku foreigner..
Polis :Dia menulis resit sambil tanya lagi.."Chmuh ai?(Nama apa)"
Aku :Nasib baik soklan dia tanya aku faham..terus aku terpikir sepantas kilat,kalau nama betol sure kena lebih saman ni..dengan spontan aku jawab "Chmuh ai Sork Korn"(nama saya Sork Korn)..hahahaha..nama Khmer mana aku belasah!!Aku berdiam tanpa berkata..
Polis :Luy Bai Puan ni(ni kena bayar 3000 riel@RM3.00)..murah giler saman!!
Aku :Tanpa berlengah aku terus kuarkan duit bayar dan amik resit..kemudian aku terus chow dan ucap "Okun Chran Bong"(terima kasih Pakcik)...

Tu jela ceritanya pun..cuma sajer nak kongsi coz nila saman paling murah aku kena..sebelum ni aku kena USD 3,USD 5,dan pernah ada yang mntak USD 30 ngan aku..semua duit tu bukan masuk gomen dorang pun..tapi masuk poket depa...

Dorang terpaksa buat cmtu..yelah..gaji depa sehari USD 1.00 je atau dalam Ringgit hanya RM3.50 sehari..apa dorng nak makan..tu la side income..so bersyukurla kita semua dah dapat pendapatan seperti sekarang..

Orait..Chalowwww...

No comments:

Post a Comment