Friday, January 22, 2010

CaRa2 nak Buat RingToNes Iphone

Aku tahu ramai sekarang dah pakai Iphone kan? Kaya kawan2 aku sekarang ni..haha!tapi semua tu bagus...u olls mmg advance..sapa yang belum pakai tu xpe, nnt kumpul duit kasi beli k..hehe. So kat sini aku tahu ramai yang beli tapi tak reti nak guna sangat..so dari pengalaman aku ada bila guna Iphone ni..aku sedekahla ilmu aku untuk sapa2 yang nak cuba buat sendiri Ringtone..tak susah jika betol2 faham..sapa yang ckp ssh tu maknanya dia tak faham.haha!So see this..

Step 1 - Pastikan u olls semua ada software yang diberi nama "iTunes"..kalau belum ada kenala download..taip jer kat google dan download yang paling latest, then install dalam laptop (makluman:gunakan Laptop untuk kemudahan sejagat,PC kadang2 ada bnda xaccept)..

Step 2 - Lepas dah setel install..kasi klik utk buka program "iTunes" tu..bila sudah terbuka program..kasi cucukla kabel iphone ke laptop..make sure kuar macam dalam gambar kat bawah.



Step 3 - Now, amik lagu yang korang suka untuk dijadikan ringtones, samada lagu tu dah ada dalam komputer korang atau guna pendrive.



Step 4 - Kemudian, korang kasi drag lagu tu ke dalam folder seperti gambar kat bawah ni.



Step 5 - Bila dah drag lagu tu, akan masuk lagu tu dalam list Music..try klik music kat atas tu..tgk ada tak lagu yang korang masukkan tadi..Kalau dah ada, mouse kasi klik kanan dan akan kuar seperti kat bawah..klik "get info"..



Step 6 - Ok!!Bagus dah smpai tahap ni..skit lagi nak berjaya,,kwang3x!!so bila dah klik get info akan kuar macam gambar kat bawah..Kat sini plak amik "Options" dan tandakan kotak macam aku buat tu..then satu peringatan!!RINGTONE HANYA BLEH BUAT 30 SAAT SAHAJA UTK IPHONE,KALAU LEBIH FILE CORRUPT..so korang pilihla area mana pun korang nak janji lagu tu panjangnya hanya 30 SAAT!!Kemudian klik ok..



Step 7 - Bila dah klik ok..korang p semula kat lagu yang dimasukkan tadi..then kasi buat macam kat bawah plak..amik "Create AAC version"..bila dah buat,korang cek kat bawah lagu asal tadi akan ada satu lagi duplicate lagu tapi panjangnya hanya 30 saat..kalau berjaya dan betol macam step aku ni..korang lulus..kalau tak korang buatla balik mana korang ada miss ikut step sebelumnya..



Step 8 - So di lagu yang 30 saat tu lak, korang klik kanan sekali lagi dan amik "Show in Windows Explorer"..akan kuar cmni..





Step 9 - Sekarang tgk file sebelum di adjust dengan file yang dah di adjust..pastikan fail yang baru keluar dengan format (.M4A)...Sekarang korang Drag file tu ke desktop..



Kemudian kasi tukar file name..hanya tukar format sahaja k..jangan gatal2 nak buat bnda lain plak..tukar kan m4a kepada m4r



Step 10 - Now Korang drag lagu yang korang dah adjust jadi .m4r tadi ke dalam kotak atas mcm kat bawah..Bila dah drag,secara automatik akan kuar satu Folder baru iaitu Ringtone..so kasi klik kat folder tu tgk ada tak?sure ada..kalau xda aku betol..korang yang tak betul buat..haha!!



Step 11 - Akhir sekali..korang klik kat device yang gambar iphone tu, then amik macam kat bawah dah tandakan apa yang aku tanda..2 ayat teratas tu penting..sync dengan all ringtones..Then korang "Sync" iphone tu!!



Dah siap Sync plak, kasi cek Dalam Iphone kat setting dan amik sound...tgk ada tak folder baru nama "Custom"???so selesai..Amin..

3 comments:

  1. salam.. saya tak boleh tukar pada format m4a ke m4r la.. camne eh? tq..

    ReplyDelete
  2. kena download converter. saya dah cuba step Encik Blogger ini dan berhasil. terima kasih banyak ;)

    ReplyDelete
  3. nape sy masuk dalam tones.. ringtones xwujud dlm itunes sy.. pliss help

    ReplyDelete